Tappa Kilon

Tips för att gå ned i vikt - utan press och pekpinnar

Bygg ett hemmagym och effektivisera din träning

Tiden det tar att genomföra ett träningspass ska ställas mot tiden det tar att ta sig till och från gymmet. i många fall kan ett effektivt pass på 45 minuter ta ungefär två timmar om man räknar in pendling samt dusch. För en person boende i en större stad så kan detta vara väldigt påtagligt och faktiskt en anledning till varför man ställer in sitt planerade träningspass. Tar det en halvtimme att åka tunnelbana från hemmet till gymmet i Stockholm - ja, då krävs det en extrem motivation för att åka dit på kvällen.

Bäst är naturligtvis om det går att väva in träningen i det ordinarie schemat. Arbetar man inne i centrala stockholm så kanske det är möjligt att träna på lunchen, eller att köra passet direkt efter det att arbetspasset är avslutat. Innan arbetet är också ett bra alternativ. Men, oavsett - träningen kan definitivt komma att påverkas av resvägen och hur långt det är från dörr till dörr.

En lösning för den som har yta är att man bygger ett eget gym i hemmet. Ett hemmagym är en bra lösning för den som kanske saknar möjlighet - eller vilja - att besöka ett gym. Det är också något som inte kräver det extrema utrymme som många tror. man klarar sig ganska bra även i ett mindre rum - givet att man inte har så många ytkrävande maskiner.

Vi ska dock inte fokusera på träningsredskap och olika typer av övningar i den här texten. Istället så ska vi peka på vikten av att hemmagymmet anpassas efter dina egna behov: du ska trivas i ditt gym, du ska känna att du längtar efter ett pass och du ska känna att det - varje dag - är värt att ta på träningskläderna och svettas lite.

Inred med en snickare och en elektriker

Vi kan säga att du har ett gammalt hobbyrum i källaren i din villa i Stockholm; du har ganska mycket utrymme till ditt förfogande och du kan med lätthet få plats med både ett löpband, en bänk (för exempelvis bänkpress) samt en boxningssäck. Hur ska du få till rummet så att du verkligen kommer att trivas? Vi skulle säga att du tar hjälp av följande yrkesmän:

  • Elektriker : Du vill först och främst ha värme i rummet - det kan en elektiker bistå dig med genom att exempelvis koppla in element och/eller andra system som finns i huset. Din elektriker kan - helt enkelt - utvidga det befintliga elsystemet även till detta kalla källarrum. Vidare kanske du vill ha bättre ljus, bättre ljud och någonting att titta på medan du springer på löpbandet. En behörig elektriker kan hjälpa dig med att - rent elektroniskt - hitta det gym du vill ha. Viktigt är att du inte drar någon el själv då du bryter mot lagen i och me detta. En behörig elektriker ska sköta all installation - det gäller även om du exempelvis vill ha spotlights i taket. Här kan du även låta en ventilationsexpert ta fram lämpliga lösningar. Du behöver ett bra luftflöde om du ska träna. Här kan du läsa mer om vd en elektriker kan hjälpa dig med.
  • Snickare : En snickare kan hjälpa dig att dels isolera rummet - för värme och mot oljud - och dels för att bygga till olika lösningar. Du kanske behöver hyllor, små ställ för utrustning och kanske vill du ha någon typ av panel längs väggarna? Se över dina alternativ och kolla vad en snickare kan göra för dig och ditt hemmagym.
  • Mattläggare : Vilket typ av golv du väljer är viktigt sett till isoleringen. En grövre gummimatta är nästan ett måste då en sådan dämpar ljud, skonar golvet och samtidigt också ger lite värme. Planerar du en lite lugnare avdelning - för magövningar, stretching och yoga så kan mattläggaren kanske lägga en mjukare del av filt eller någon annan typ av matta/golv där.
11 mar 2018