Tappa Kilon

Tips för att gå ned i vikt - utan press och pekpinnar

Nyttig mat för träning

Tränar du hårt och vill ha maximal effekt av din träning så är det av stor vikt att du tänker på vad du lägger på tallriken; tränar du inte överhuvudtaget – ja, då är det ännu viktigare. I en tid av skräpmat, i en tid av snabba måltider, mycket stress och höga halter av både fett och socker så måste man som privatperson börja fundera lite kring sin egen kosthållning och se till vad man stoppar i sig. Det finns ett stort värde i att göra så och speciellt om man tränar – men kör fast – så finns det förmodligen en koppling till vad man äter.

Med att köra fast menar vi här att man inte utvecklas; man ligger kvar på samma vikter på gymmet, man springer på samma tider i spåret och man blir inte av med de kilon som man satt upp som mål. Vanliga problem som i stort sett varje vardagsmotionär i viss mån stöter på och brottats med.

Handen på hjärtat: vad äter du? Hur noggrann är du med din kost egentligen? De flesta av oss äter för mycket och – framförallt – så äter vi fel. Märk väl här: vi menar inte att man nitiskt ska börja väga varej portion eller att man ska ta bort allt det goda. Vi menar bara att man ska se till att fylla kylen och skafferiet med basvaror som effektiviserar en träning och som leder till ett bättre leverne även i övrigt. En godisbit eller en skål med chips på fredagskvällen är inga problem; om man ser till att sköta kosten bättre under resten av veckan.

Vi tänkte här dela upp livsmedel i olika kategorier och ranka några av de saker som är bra för dig och för din träning. Kom ihåg att måttlighet är en dygd; bara för att grädde finns med så innebär det inte att man ska använda det till allt och i för stora mängder. Måttlighet är, som inom allt, en dygd.

Grönsaker

  • Broccoli
  • Spenat
  • Lök
  • Kål – alla sorter

Broccoli

Fett

  • Fisk såsom; lax, makrill, torsk är bra – gärna flera gånger i veckan!
  • Avokado
  • Ägg
  • Olivolja – hellre det än smör vid stekning
  • Smör – i viss mån
  • Grädde – samma sak.
  • Nötter

Protein

  • Kyckling och annan fågel
  • Ägg
  • Sojabönor
  • Fisk
  • Köp några förpackningar och ha i kylen; ett bra mellanmål
  • Mjölk

Kyckling

Kolhydrater

  • Ris – fullkorn
  • Bulgur
  • Couscous
  • Quinoa
  • Pasta – måttligt; om inte – fullkorn
  • Potatis
  • Baljväxter: bönor, ärter och linser.
  • Rotfrukter

Tänk på att krydda maten; chili, vitlök och ingefära ökar förbränningen.