Tappa Kilon

Tips för att gå ned i vikt - utan press och pekpinnar

Se din flytt som ett träningspass

Det är aldrig speciellt upphetsande att flytta. Åtminstone inte om man ser till att det är ett projekt som är väldigt krävande och som kräver en grundlig planering samt en stor ansträngning. Rent mentalt så ska man komma ihåg att en flytt ofta är enbart positiv. Kanske ska du flytta till en ny stad, kanske ska du äntligen flytta ihop med den du älskar och kanske har du, efter år av sparande, äntligen fått ihop till kontantinsatsen för den lägenhet i Stockholm som du velat ha länge?

Den positiva känslan ska också bibehållas även under allt packande, bärande och allt annat som hör flytten till. Ett tips för att göra så är att se flytten som ett rejält träningspass och genom detta också se projektet som en chans att bränna lite fett, bli lite starkare och bättra på flåset lite.

Så mycket bränner några moment i din flyttstädning

Ta bara den avslutande - och extremt tråkiga - flyttstädning som måste ske; bara där har du en möjlighet att bränna lite extra fett. Vi kan ge ett exempel på detta och säger att du ska genomföra en flyttstädning i din lägenhet i Stockholm - så här mycket fett bränner varje moment:

  • Städa badrummet. Du kanske tycker att det danspass du genomför är jobbigt? Faktum är att du bränner lika mycket kalorier under en städning av badrummet som under en halvtimmes dans. En viktig del av din flyttstädning som även inkluderar att rensa avloppet. Totalt: 79 kalorier.
  • Putsa fönstren: Att pusta fönster bränner även det 79 kalorier. Här bör du vara försiktig och se till att säkra dig själv. Stressa inte! En flyttstädning av din lägenhet ska vara klinisk - men om du känner att det rä för högt och farligt så bör du ta hjälp.
  • Damma. Här är den riktiga kalorieätaren. Att damma av en lägenhet uppifrån och ned bränner så mycket som 109 kalorier. Fram med dammvippan, disktrasan och hinken med ljummet vatten - här ska tränas!
  • Moppa golv: Slå på en skön spellista från Spotify, ta på träningskläderna och bjud ut din golvmopp på ett riktigt pass. Att moppa golvet bränner 79 kalorier.
  • Tänk på att du även kan överdriva alla dessa moment. Gå djupare ned, böj benen och träna upp både rumpa och lårmuskulaturen samtidigt. Ska du upp en bit så försök att aktivera vadmusklerna. Upp och ned på tå: varning för mjölksyra!

Här kan du se vad som bör ingå i en komplett flyttstädning: https://www.stockholmflyttstädning.nu.

Tänk på skaderisken

Din flyttstädning åsido dock. Det är den rena flytten som kommer att ge dig mest träningsvärk. Att lyfta och bära alla möbler, kartonger och annat som du samlat på dig är väldigt jobbigt - och extremt bra träning för i stort sett hela kroppen. Vi måste dock nämna skaderisken. Frågar du en naprapat eller en kiropraktor om en av de vanligaste skadorna så handlar det om ryggskott - eller i värsta fall diskbråck - som en följd av för tunga, felaktiga lyft i samband med flyttar.

Se till att jobba med benen snarare än ryggen. Böj dig ned med rak rygg, ta tag i kartongen, rikta blicken snett uppåt och lyft med dina ben. Packa kartongerna lättare och gå hellre fler gånger (det bränner dessutom fler kalorier). Det är ingen styrkedemonstration och grundregeln är att du kommer att tjäna på att gå ett extra varv snarare än att lyfta två kartonger åt gången. Kör hårt.

24 aug 2018