Välkommen 

Tappa Kilon är en guide om hälsa, skönhet, mat och träning.

Namnet på sajten låter kanske hårt, men vår tanke är absolut inte att hetsa någon att gå ner i vikt, utan vi vill helt enkelt komma med tips om hur man kan leva ett mer hälsosamt liv.

Läs vår blogg 

I vår blogg hittar du ytterligare tips om hur du kan må bättre i vardagen. Det kan vara allmänna skönhets- och träningstips, intressanta artiklar om plastikkirurgi eller det senaste inom yoga-världen. 

Mycket nöje och trevlig läsning!

Tips för att gå ned i vikt - utan press och pekpinnar

10 enkla knep för att gå ner i vikt

Man behöver inte lägga om hela sitt liv enbart för att komma i bättre form; vi tänkte ge 10 enkla knep för att gå ner i vikt. Knep som inte innebär att du tvingas ändra hela din livsstil utan som mer hjälper dig till en bättre - och sundare - vardag.

De flesta är missnöjda med sina kroppar. Det finns nästan alltid något som skulle kunna förändras. Är det inte att brösten är för små så är det rumpan som är för stor, är det inte näsan som är för sned så har man problem med håret. Och så vidare.

Det som flest personer kan relatera till handlar emellertid om vikten. Man tycker att vågen visar lite för höga siffror och man vill tappa i vikt. Det många gör är att man hänger sig åt någon diet och där man genom denna också tappar många kilon. Det är bra, men så fort dieten i fråga är över så går man snabbt upp dessa kilon igen - i många fall dessutom med några följeslagare. Det är sämre.

Vill man gå ner i vikt så vill man också ha ett hållbart resultat och man vill behålla den nya vikten och, så att säga, göra den till den nya standarden. Det vi tänkte göra är att visa på 10 enkla knep för att gå ner i vikt - och samtidigt hålla den vikt man når.

Så här gör du för att gå ner i vikt

Våra små knep kan förändra ditt liv och det fina är att de kommer att kräva väldigt lite uppoffringar från din sida. Du behöver inte svettas i någon bastu, du slipper äta en ensidig kost och du kommer definitivt inte att behöva sluta med att njuta av livets goda. Låt oss rada upp knepen som kan ge dig ett mindre midjemått.

  1. Börja dagen rätt! Ät som en kung på morgonen, ät som en fattig på kvällen. Den lilla devisen är något att eftersträva då den verkligen fungerar. Genom att äta en rejäl - gärna fiberrik - frukost så minimerar du det sötsug som du drabbas av senare på dagen. Dessutom så har du bäst ämnesomsättning tidigt och som sämst på kvällen. Var sparsam med middagen och skippa kvällsmackan.
  2. Promenera. Att träna behöver inte innebära hårda pass på gymmet, tuffa mil i spåret eller akrobatiska ställningar i yoga-studion. Nej, vanlig vardagsmotion gör skillnad. En promenad till jobbet, en cykeltur på kvällen eller att bara låta bilen stå parkerad under helgen kommer att märkas på din kropp. Varje trappsteg räknas.
  3. Mindre förpackningar och portioner. Vi har en förmåga att äta det som finns på tallriken och här kan man verkligen ta smarta genvägar för att lura sig själv och sin kropp. Ett tips är att man köper mindre förpackningar av exempelvis ost och choklad. Genom detta kan du fortfarande njuta - men i mindre mängder. Detsamma gäller tallriken i stort. Prova att äta från exempelvis en assiett istället för en tallrik och du kommer fortfarande att känna mättnadskänsla - utan att bli proppmätt.
  4. Ät - ingenting annat. Många äter och kollar på tv, äter och läser tidningen eller äter samtidigt som man kollar mobilen. Fokus på maten och fullt fokus på varje tugga! Känn konsistensen, känn smakerna och tugga ordentligt. Njuter du av maten så kommer du att bli mer mätt och genom detta tappa i vikt.
  5. Undvik. Vissa maträtter är sämre än andra. Gratinerade måltider, friterade sådana och mat som är extremt krämiga ska man unna sig ibland - inte äta hela tiden. Ska vi ge ett tips på bra kost är vegetariskt att föredra.
  6. Laga maten själv. Att laga mat från grunden ger dig dels bättre kontroll av vad du stoppar i dig och dels så innehåller den även mer näring och bättre råvaror. Undvik färdigmat och försök att låta bli att falla för frestelsen att svänga in på snabbmatsstället efter jobbet.
  7. Lunch! Äter du ofta ute? Då är det troligt att du A) går upp mycket i vikt och B) gör av med en massa pengar. Här kan du - genom att ta med egen lunch - slå två flugor i en smäll.
  8. Drick! Se till att hela tiden ha en flaska vatten tillhands. Drick gärna innan måltiderna för att slippa den extrema hungerskänslan. Vatten är perfekt och försök att undvika läsk, juice och andra söta drycker. Att kolsyra eget vatten är ett bra knep för en lite mer lyxig känsla.
  9. Du är bra! Tänk positivt och se dig själv som den unika - vackra! - individ som du verkligen är. Passa på att rensa ur garderoben på plagg som du inte trivs i och köp istället de kläder som verkligen gör att du känner dig snygg. Positivt tänkande är en viktig del i att tappa i vikt! Beröm dig själv efter varje träningspass/promenad och klanka inte ner på dig om du ätit något sämre eller kanske inte orkar träna just den dagen.
  10. Skaffa draghjälp. I många fall mår man bra av att dela äventyret med någon annan. Se till att skaffa en träningskompis eller en vän som också vill gå ner lite i vikt. Ni kommer att dra varandra till de mål ni satt upp - och ni kommer att ha extremt roligt under tiden. Många sätter en målbild som de siktar på. Det kan handla om ett lopp, det kan handla om att klara av att simma si och så långt eller om att åka tillsammans på en träningsresa. Det kan vara en bra morot när det är som tyngst.
  11. Sov! Sömnen är extremt viktig för att gå ner i vikt. Försök att skapa bästa möjliga förutsättningar för en god natts sömn. Ha mörkt i sovrummet, försök att hålla en svalare temperatur och lägg bort mobilen från sängen. Läs en bok istället. Se även till att lägga dig i en bra tid och skapa rutiner genom detta.
28 aug 2019

Välkommen 

Tappa Kilon är en guide om hälsa, skönhet, mat och träning.

Namnet på sajten låter kanske hårt, men vår tanke är absolut inte att hetsa någon att gå ner i vikt, utan vi vill helt enkelt komma med tips om hur man kan leva ett mer hälsosamt liv.

Läs vår blogg 

I vår blogg hittar du ytterligare tips om hur du kan må bättre i vardagen. Det kan vara allmänna skönhets- och träningstips, intressanta artiklar om plastikkirurgi eller det senaste inom yoga-världen. 

Mycket nöje och trevlig läsning!