Tappa Kilon

Tips för att gå ned i vikt - utan press och pekpinnar

Tappa Kilon - må bättre

Det finns en klart oroväckande tendens i vårt samhälle. Vi äter sämre, vi rör oss mindre och vi har mer stillasittande jobb som gör att den dagliga motionen som ett arbete förr innebar numera uteblir. Det här är ett globalt problem och vi ska tillägga att vi i Sverige,trots allt, fortfarande håller oss  på relativt låga nivåer då det kommer till ren fetma; men att vågar i våra badrum börjat peka på allt högre siffror är en varningssignal nog.

Att väga lite för mycket – det är en känsla som många av oss dras med. Vi tänker att vi skulle vilja tappa några kilon, bli av med lite fett kring magen och kunna röra oss utan risk för skador på knän, fötter och för att  – helt enkelt – må bättre. Det finns stora faror i att väga för mycket. Utöver det kroppsliga slitaget så finns det ett klart samband mellan övervikt och exempelvis högt blodtryck, hjärt- och kärlsjukdomar och diabetes.

Märk väl här; vi gör en markant skillnad mellan fetma och mellan övervikt. Det första är något som kräver en enorm ansträngning för att bli av med och som ibland även kan kräva ingrepp – exempelvis en gastronomisk bypass och en efterföljande kirurgi för att ta bort överflödigt fett och hud.

Vi talar alltså om den där lilla ölmagen, de där lite sladdriga låren och de där hängande underarmarna som de flesta av oss kan relatera till och där det – faktiskt – inte behöver krävas så mycket ansträngning för att komma till bukt med. Det mesta handlar nämligen om att hitta en formel mellan att A) äta bättre och B) röra sig lite mer.

Vi lämnar alltså allt vad dieter, bantning och alla andra olika mirakelkurer för att tappa kilon heter - det finns inga genvägar till viktminskning - och ser istället till hur man som överviktig kan gå ner i vikt på ett stabilt, hållbart och långsiktigt sätt. Kom ihåg här, träning och en ändrad kost kan vara extremt påfrestande – men det blir till slut till en vana och efter ett tag (säg ett par veckor) så har kroppen vant sig och vill hela tiden ha mer.

Man ersätter en dålig vana (småätande, stillasittande med flera) med en annan, bättre sådan – raska promenader, gruppträning och/eller exempelvis styrketräning på gymmet. Det vi tänkte göra här är att presentera några punkter som kan få dig att tappa de kilon du har kring magen, de som sitter på rumpan eller de som gör att du har problem att visa dig på stranden.

Kvinna väljer mellan munk och broccoli

Gå ner i vikt utan att banta

Det första vi ska göra är att poängtera följande: är du överviktig och inte trivs med hur din kropp ser ut så är det till mångt och mycket dina vanor som måste ändras. Genom att vara medveten om hur dina vanliga dagar ser ut så kan du också komma till insikt kring vilka fällor du dagligen går ner i. Vi tar det därför från start till mål – från uppvaknande till dess att läslampan släcks – och skriver hur en dag bör se ut om du vill gå ner i vikt på ett sätt där du inte slaviskt följer någon diet.

  • Det vanliga är att man vaknar, sliter upp kylen, kastar i sig några rostmackor och springande tar en kopp kaffe. Något som man bör undvika. Vårt råd: kliv upp en kvart tidigare (snoozeknappen är en riktig fiende!) och se till att äta en ordentlig frukost; minst ett hårdkokt ägg bör finnas på menyn och gärna en gröt. På helgen – eller om du är riktigt morgonpigg – så tar du en promenad på minst tjugo minuter innan frukosten. Just denna lilla förändring gör en enorm skillnad.
  • Mellanmål: Du äter kanske en kaka på jobbet – varför inte; det ligger ett härligt kakfat på borde och alla andra tar ju? Undvik! Vårt tips: ta med ett äpple, en banan eller några nötter i en påse och ät det istället. Med en rejälare frukosten så blir frestelserna lättare att motstå.
  • Lunch: Du äter ute med dina arbetskamrater och ni har en vana av att gå till den där italienska restaurangen på hörnet? Undvik. Laga mat och ta med dig i lunchlådor. Det är inte bara ekonomiskt korrekt; det gör att du har bättre kontroll över vad du stoppar i dig. Återigen, med en bättre frukost så klarar du dig längre. Varför inte har en kartong ägg stående i kylen på jobbet? Lätt att koka och en enorm proteinkälla. Glöm inte att gå under lunchen också. Kom ut, ta en liten promenad och få mer energi. Fastna inte framför datorn.
  • Du kommer hem, trött och energilös. Du stannar på ICA och du köper en pizza som du värmer i ugnen hemma. Vårt tips. Veckohandla. Se till att det alltid finns saker i din kyl som är enkla att laga till. Under sommaren så är ett tips att du gör iordning en stor sallad och att du stannar till på din lokala livsmedelsbutik och köper en grillad kyckling. På under tio minuter så har du – ta bort fettet dock! – en fräsch kycklingsallad att njuta av.
  • Kvällen! Gör det till en vana att promenera lite på kvällen. Ta på dig träningskläder och gå i fyrtio minuter efter maten. Eller – än bättre – jogga eller anmäl dig på ett gym och delta i någon av de klasser som detta anordnar. Just klasser rekommenderas. Att i en halvtimme-timme ta ut sig tillsammans med andra är det bästa sättet att nå en målvikt. Där kan man verkligen se att träning kan förvandlas till en vana och – i många fall – ett gift.

Det här bör du ha i hemmet: ägg, havregryn, avocado, sallad, kyckling, lax, tonfisk (perfekt att göra nyttiga såser med).

Lycka till!