Tappa Kilon

Tips för att gå ned i vikt - utan press och pekpinnar

Bränna fett på magen

Är det möjligt att bränna fett på magen?

Du har förmodligen sett dem på gymmet; de äldre männen med en liten ölmage som ligger och – på ett närmast desperat sätt – och pumpar på med sit-ups. Syftet är att bränna fett och få ett sexpack på snabbast möjliga vis. Resultatet? En starkare mage; men inte det sexpack de drömt om.

För; man kan inte punktbränna bort fett från exempelvis magen. Därmed inte sagt att man inte ska träna magen; man får genom exempelvis dessa situps både en starkare bål och en bättre hållning. Vill man bli av med fett från magen så handlar det om att äta det vi nämnde ovan och addera det till träning. Här kan vi tipsa om några metoder som ger bättre möjligheter till ett minskat midjemått.

Man klämmer på sin stora mage

Innan det – handlar det om en plötslig viktnedgång och den överflöd av skinn som en sådan för med sig då är det ett bra alternativ att vända sig till kirurgin för att forma till- och ta bort det som blivit kvar. I nödfall alltså; för mindre viktnedgångar och för en lite plattare mage så rekommenderas dessa övningar:

  • Intervaller. Avsätt tjugo minuter per dag och spring intervaller. Spring en minut – vila två. Det ger bättre effekt en fyrtio minuter i samma tempo. Öka allt eftersom och variera tiden på dina intervaller.
  • Planka. Stå i plankan och utmana dig själv tidsmässigt. Äger du en pilatesboll så är det att rekommendera att köra på en. Både med benen på bollen och vice versa (med armbågarna på den) ger en väldigt bra träning för hela bålen.
  • Sit-ups. Både raka och sneda, med benen högt och i golvet. Ovan nämnda pilatesboll är också extremt bra och dessutom skonsam för ryggslutet.
  • Styrketräna. Ren generell styrketräning har en väldigt positiv effekt på hela ämnesomsättningen och forskning visar att ett styrkepass faktiskt är bättre sett till fettförbränning än vad exempelvis en joggingtur är. Anledningen? Du bygger muskler och den ökade muskelmassan påverkar i sin tur hela din förbränning. Kort och gott: går du på gymmet och vill bränna fett på magen så är det ingen dum idé att köra ett pass för hela kroppen. Det påverkar definitivt ditt midjemått i slutändan.

Tänk på kosten

Man kan inte tala om att bränna fett på magen och att minska ett midjemått utan att komma in på kosten. Det spelar egentligen ingen roll hur mycket du tränar om du inte samtidigt funderar lite på vad du stoppar i munnen. Istället för att rabbla upp de saker som du bör undvika (och som du säkerligen hört tusen gånger) så tänkte vi komma med några tips kring hur du ska äta. Det finns nämligen några små knep som du kan använda dig av vid dina dagliga måltider.

  • Mat in i munnen – lägg ner kniv och gaffel. Många har dåliga vanor då man äter och kastar i sig det som ligger på tallriken. Genom att göra till en vana att hela tiden lägga ner sin kniv och sin gaffel så får man dels ett finare bordskick och dels så får man naturligt även nästa punkt...
  • Tugga ordentligt. Att tugga maten riktigt gör att man blir mätt fortare och inte upplever samma hungerskänsla. Tugga, tugga och tugga lite till – du kommer att bli mätt och därmed äta mindre.
  • Drick vatten innan måltiden. Detta främjar matsmältningen och gör att du slipper den så kallade ballongmagen. En halvtimme innan är en bra riktlinje och – försök att undvika att dricka så mycket under själva måltiden.