Tappa Kilon

Tips för att gå ned i vikt - utan press och pekpinnar

Håll dig i form – vardagstips

Det finns många saker man kan göra i vardagen för att hålla sig i form. Istället för att ta bilen kan man gå till bussen (eller tunnelbanan om man bor i Stockholm), och istället för att använda sig av trappor, kan man använda hissar.

Kort sagt kan man byta ut mycket av det man redan gör mot betydligt mer hälsosammare alternativ. Istället för att dricka juice från koncentrat på morgonen, kan man till exempel pressa sina egna juicer och proppa dem fulla med nyttiga ingredienser. Om du undrar hur du kan bli mer hälsosam i vardagen, kan följande tips förhoppningsvis vara till nytta.

Trappor istället för hissar

Bor du i en storstad, till exempel Stockholm, åker du troligtvis hiss nästan varje dag. Ett enkelt sätt att hålla sig i form är att helt enkelt använda trappor istället för hissar när det finns möjlighet. Om du ska 10 våningar upp kanske det kan kännas som en utmaning att inte använda ev. hissar – men det kan vara värt att pröva på.

Om det känns för svårt i början kan du testa på att ta hissen hälften av sträckan, och sedan gå därefter. När du känner dig mer bekväm med det kan du trapporna hela vägen.

Drick nyttigt

Att dricka läsk eller annat med socker i kan vara riktigt dåligt för hälsan. Att istället bara dricka vatten är bra – men kanske kan det kännas lite tråkigt. Bor du i en större stad (Stockholm, Göteborg t.e.x) har du troligtvis många juicebarer runt omkring dig. Framförallt i Stockholm har en mängd olika barer av den här typen dykt upp på senare tid.

Här kan du få färskpressad juice, som ofta är fullproppad med nyttiga saker i. Riktiga energibomber, helt enkelt. Ofta finns dessutom särskilt nyttiga alternativ, till exempel med ingefära.

Stå upp och jobba

En bra början är att ta trapporna istället för hissen upp till kontoret. Väl där är det bra att ha ett skrivbord som gör att du kan stå upp och jobba. För mycket stillasittande är nämligen inte bra för kroppen – något som forskare världen över är överens om.

Om du är anställd är ett förslag att gå till en chef och fråga om de tänkt överväga ståskrivbord på kontoret. Om du själv har hand om inköpen, kan det vara värt att fundera över.

Träna när du vaknar

En bra rutin att få in är att göra några snabba övningar när man vaknar. Det här kan till exempel handla om att göra 10 armhävningar innan du går till jobbet. Känns 10 för mycket? Se till att välja något som du känner att du klarar av. Om du får in en rutin kommer du garanterat kunna öka antalet övningar

24 jan 2017