Tappa Kilon

Tips för att gå ned i vikt - utan press och pekpinnar

Ta det lugnt med träningen i början

Åldern spelar oss alla ett spratt och extra påtagligt blir det då det kommer till träning. Det är inte ovanligt att man tror att man tar vid där man en gång slutade. Omsätter vi detta till träning så innebär det att en person över trettio som inte tränat på tio år tror att han (ja, det handlar till stor del om ett manligt fenomen) att vikterna är lika lätta, att milen går lika fort att springa och att de gamla dragningarna på innebandyplanen ska sitta lika naturligt som de en gång gjorde. Riktigt så enkelt är det inte. Visst har vi muskelminne; men även det är relativt begränsat.

Det vi ska titta närmare på här gäller vikten av att skynda långsamt och genom det också undvika att se myntets stora baksida: skador. Tyvärr är skador en del av träning och idrott. Men, detta gäller idrottare på elitnivå. Som motionär så har man inte samma krav på sig att prestera och därmed så har man också mer lugn och ro där man kan bygga upp sig utan någon press.

Det innebär - konkret - att man ska se till att kroppen är förberedd, att man klarar av den träning man står inför och att man alltid ska se till att sätta sin egen hälsa i första rummet. vanligt dock är att många gör precis tvärtom. Man vill snabbt nå ett resultat. Man vill tappa de kilon som anses som överflödiga, man vill klara av Vasaloppet och man vill kunna visa sig på stranden utan att skämmas - oavsett mål så riskerar man skador genom denna hetsiga inställning.

Benhinneinflammation som en följd av enformig träning

De vanligaste skadorna handlar om rena förslitningsskador och bland dessa är benhinneinflammation den absolut vanligaste. Denna skada visar sig genom en smärta i nedre delen av skenbenet och den kan vara så intensiv att träningen inte går att genomföra. Vi ska direkt säga att benhinneinflammation kan drabba alla - men att det ofta går att spåra en gemensam nämnare i form av att träningen är för hård och för enformig.

Benhinneinflammation går att behandla - något som du kan läsa om här - och det är inte så att träningen måste utebli bara för att man drabbats. Däremot så måste den ändra form; istället för att springa så kanske man får cykla, istället för att träna hopp så kanske man får börja simma och så vidare. Vila är dock ett nyckelord för den som drabbas. Vila som i att du inte kan träna enligt din ursprungliga plan och enligt det träningsupplägg du tänkt dig.

Till mångt och mycket så handlar det om rent och skärt slarv. Skulle man lära sig att gå ut lite lugnare, värma upp, använda rejäla - anpassade - skor, stretcha samt att variera sin träning bättre så skulle också antalet förslitningsskador minska rejält.

Tänk dig för innan du sätter igång. Du - liksom alla andra - blir inte yngre med åren.

24 okt 2017